Od sublimacji smycz się zaczyna

Zapewne niewielu z Was, patrząc na smycz reklamową, długopis z firmowym logo czy inny gadżet promocyjny, zastanawiało się, jak te przedmioty zostały przygotowane. Albo jak to się dzieje, że w przypadku jednych gadżetów druk z czasem blaknie i znika, a inne nie tracą nic na jakości grafiki. Tajemnica tkwi w doborze techniki znakowania. Spośród najpopularniejszych wymienić można druk sublimacyjny, z którego mamy przyjemność korzystać w naszej codziennej pracy.

Czym właściwie jest sublimacja?

Słowo to posiada kilka znaczeń, jednak my skupimy się wyłącznie na tym, który wiąże się z naszą branżą. „Sublimacja” to nowoczesna technika, która polega na zadrukowywaniu tkanin, składających się z włókien poliestrowych. Proces barwienia odbywa się przy użyciu prasy termotransferowej, której zadaniem jest dociskanie wzoru do materiału. Co ciekawe i zarazem bardzo istotne, ta technika barwienia różni się od innych tym, że dociera do wnętrza włókien, a nie gromadzi się wyłącznie na ich powierzchni. Pod wpływem wysokiej temperatury włókna poliestrowe otwierają się, pozwalając barwnikom na wniknięcie do ich wnętrza. Następnie po schłodzeniu włókna zamykają się, pozostawiając w sobie na stałe barwnik sublimacyjny.
Dzięki sublimacji możliwe staje się nanoszenie grafik, jak i tekstu, przy zachowaniu wysokiej jakości nadruku. Druk tego typu stosuje się najczęściej w branży reklamowej, do przenoszenia obrazków na takie materiały promocyjne jak np. koszulki poliestrowe, kubki, podkładki pod mysz czy najpopularniejsze smycze reklamowe. Warto podkreślić, że uzyskane wydruki są najwyższej klasy, pod warunkiem oczywiście, że grafika źródłowa jest najlepszej jakości. W przypadku kiepskich obrazów niestety efekty nie będą zadowalające. Stąd kiedy tylko to możliwe należy używać materiałów graficznych w postaci wektorowej.

Czego potrzebujemy, żeby zacząć drukować tą techniką?

Wydruki w tej nowoczesnej technologii wykonuje się przy użyciu specjalnych barwników – tuszy sublimacyjnych oraz papieru do sublimacji. Ponadto potrzebujemy specjalnie do tego celu przystosowanych drukarek atramentowych, m.in. takich, które w swojej pracy nie generują zbyt wysokich temperatur. Jeśli chodzi o pozostały sprzęt, to niezbędna będzie termoprasa z funkcją utrzymywania stałej temperatury na poziomie od 180C do 200C. Uzupełnieniem warsztatowym jest oprogramowanie, dzięki któremu mamy możliwość m.in. dopasowywania kolorystyki według naszych preferencji czy wprowadzania korekt.

Dla kogo druk sublimacyjny?

Wspomniana technika sprawdzi się doskonale w branży reklamowej, o czym wspomnieliśmy wcześniej. Z jej pomocą nadrukowuje się grafiki i teksty na takich produktach promocyjnych, jak smycze, koszulki poliestrowe czy podkładki pod mysz. Z uwagi na niesłabnące zainteresowanie gadżetami reklamowymi i świadomość przedsiębiorstw co do konieczności tworzenia firmowej identyfikacji wizualnej, druk sublimacyjny ma szerokie zastosowanie.

Zalety i wady druku sublimacyjnego

Do największych plusów drukowania metodą sublimacji należy jego trwałość, a jest to związane z procesem chemicznym wnikania barwników do włókien materiału, o czym pisaliśmy wcześniej. Grafika i napisy uzyskane dzięki niej są odporne na działanie promieni słonecznych czy pranie mechaniczne. Dzięki temu nadruk jest jak nowy pomimo upływu czasu. Ponadto cały proces drukowania jest stosunkowo tani i nie wymaga zbyt wiele czasu, a do tego grafiki, które chcemy nanieść można zaprojektować w każdym standardowym programie graficznym. Wszystko to powoduje, że wspomniana technika jest opłacalna w szczególności dla klienta, ponieważ względnie niskimi kosztami (w porównaniu do np sitodruku) można wykonać znakowanie zarówno dużych jak i mniejszych nakładów, a czas realizacji zleceń ulega znacznemu skróceniu.
Niemniej ważny jest tutaj aspekt ekologiczny, ponieważ użyte w procesie barwienia farby nie posiadają w swoim składzie rozpuszczalników tudzież innych toksycznych substancji, a tworzone są na bazie wody lub olejów. Ponadto, proces barwienia wymaga wyłącznie wysokiej temperatury i nie wiąże się ze zużyciem wody.
Inną, niemniej istotną, zaletą jest to, że sublimacja daje ogromną dowolność, jeżeli chodzi o dobór barw i rodzaj projektu, ponieważ dzięki niej można wydrukować praktycznie każdą grafikę, zdjęcie czy rysunek, bez względu na użyte kolory.
Minusem tej metody natomiast są problemy z zadrukowaniem przy jej użyciu 100% bawełny, co wynika po prostu ze struktury tkaniny. Nie przeszkadza to jednak używać druku sublimacyjnego w przypadku materiałów mieszanych, składających się i z bawełny, i z poliestru. Warto jednak pamiętać, że im więcej włókien poliestrowych w tkaninie, tym kolory nadruku będą wyraźniejsze i żywsze.

Nasze doświadczenia z nadrukiem metodą sublimacji pozwalają nam stwierdzić, że jest to obecnie najlepsza i najwygodniejsza technika używana w branży reklamowej. Gadżety reklamowe uzyskane na drodze tego procesu wyróżniają się trwałością i wysoką jakością, która może przełożyć się na pozytywne postrzeganie marki i firmy przez potencjalnych klientów i kontrahentów. Dlatego warto zaufać tej metodzie i pozwolić nam stworzyć wysokiej klasy smycze reklamowe, które zachwycają nasyceniem barw i ponadprzeciętną trwałością.